Geysers - Reisverslag uit Greybull, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu Geysers - Reisverslag uit Greybull, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu

Geysers

Door: Arjan

24 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Greybull

Vanochtend om kwart voor 6 opgestaan en Yellowstone ingegaan. Het was erg koud, we moesten de ruiten van de auto krabben, -4 graden C. Dat was effe wennen. Door de kou was er veel mist in het park, waardoor je op bepaalde plekken erg weinig kon zien, maar op andere plekken ging het prima. Een kudde elks gezien met een prachtige bull elk met groot gewei. Ook een vroege, eenzame bizon…. Erg mooie rit gemaakt en nog heerlijk rustig. Om half 9 waren we terug in het hotel en zijn we daar gaan ontbijten. Een fantastisch ontbijtbuffet met alles wat je maar kunt wensen. Daarna uitgecheckt, spullen in de auto en gaan lopen. Eerst op een bankje gewacht op de Old Faithful. De eruptie van de Old Faithful blijft een erg mooi gezicht. Daarna een wandeling van 2,5 km gemaakt langs Geyser Hill en veel andere geysers. We hadden mazzel, de Beehive Geyser begon te spuiten. Deze geyser is op dit moment actief en spuit de laatste tijd ongeveer 2 keer per 24 uur. Kan zo maar zijn dat ie er binnenkort voor lange tijd mee ophoudt. De Beehive spuit een 70 meter hoge, rechte straal de lucht in!!! Geweldig!! Een andere hele mooie was de Sawmill Geyser. Stefanie en Neil zijn nog een stukje verder gelopen maar Nolan en ik hebben minstens 20 minuten zitten kijken naar een constante eruptie. De Sawmill is een pool van waaruit schoksgewijs lage en hoge fonteinen de lucht ingaan. Ik vind de Sawmill fascinerender dan de Old Faithful. Nog andere mooie pools en geysers gezien. Dit stuk van Yellowstone is toch wel één van de mooiste.
Rond het middaguur naar Yellowstone Lake gereden en daar nog het West Thumb Geyser Basin bezocht. Daar gebeurt niet zoveel meer. Het zijn hoofdzakelijk nog pools. Tot 1991 was het hier allemaal nog erg actief, maar nu is het al jaren rustig. De pools zijn wel prachtig. Veel groen en blauw en een paar leuke in het meer. De jongens waren zowel vanochtend als vanmiddag erg enthousiast over de geysers en pools. Het lopen ging ze dan ook erg makkelijk af.
Na West Thumb zijn we doorgereden naar de Upper Falls en hebben we bij de Brink of the Upper Falls gekeken. Dan bekijk je de waterval van boven. Supergaaf!! Veel geweld. Intussen was het half 4 en werd het tijd om op te stappen. Doordat er veel bizons op de weg en daarnaast te zien waren, was het kwart over 5 toen we het park uit gingen. Einde van 2 dagen Yellowstone National Park. Toch wel één van de meest fascinerende parken van de USA en door de enorme thermale activiteit uniek in de wereld. Geweldig om daar weer geweest te zijn.
De route over de 20 richting Cody is erg mooi. Eerst door de Rockies, daarna een bijzonder landschap. Donkerbruine rotsen met veel pilaren en erg ruig. Na Cody wordt het echt Wyomings, stil en zeer uitgestrekt. Veel bijen (worden waarschijnlijk gebruikt voor het bestuiven van gewassen) die zich helaas te pletter vlogen tegen onze voorruit. Ik denk wel 100. De voorruit ziet er niet uit.
Rond half 8 waren we in het Historic Hotel Greybull. Zeer gastvrij en 2 kamers met inderdaad een historische inrichting maar super!! Veel bloemetjes en prachtige accessoires, enorme bedden, een heerlijke douche, tv, koelkast en superschoon. De jongens werden enthousiast ontvangen en konden iets kiezen uit een pot net zoals bij ons bij de tandarts.
Ik heb even gevraagd waar we het beste konden gaan eten en er werd ons geadviseerd naar Lisa’s te gaan. Toen we daar aan kwamen dachten we, dit is niet het restaurant waar we normaal gesproken naar binnen zouden gaan, maar goed, volgens de hotelbaas moest het goed zijn. En inderdaad, het was goed! Een heerlijke rib-eye van 14 oz!! Mooie inrichting, soort veredelde keukenstoelen, maar erg leuke sfeer. De jongens hebben ook erg lekker gegeten.
Nu liggen we op ons Kingsize nog even tv te kijken, terwijl de jongens in de andere kamer al liggen te slapen.

Groeten uit Greybull

• 26 Augustus 2010 - 22:39

Henk En Jeanne:

Klopt het dat dat reuzenbeest van een hert op de foto een wapiti is? (Cervus canadiensis)
    Allemachtig prachtig.