Heet? - Reisverslag uit Furnace Creek, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu Heet? - Reisverslag uit Furnace Creek, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu

Heet?

Door: Arjan

03 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Furnace Creek

Vanochtend niet ontbeten in het hotel. Wel uitgebreid geskyped met het thuisfront. Tegen kwart over 10 gingen we onderweg. Zondag, dus gelukkig geen druk verkeer. Alhoewel...maar geen files. Rond half 12 waren we bijna het stedelijk gebied van Los Angeles uit. We hebben gek gedaan en zijn verlaat gaan 'ontbijten' bij Wendy's. Hamburgers, frietjes en cola! Dat was lekker en de jongens vonden het geweldig. Op een gegeven moment was het toch behoorlijk druk op Interstate 15. Dit is de doorgaande route tussen Los Angeles en Las Vegas. Volgens ons de drukste weg van de wereld in een woestijn. Nog een sanitaire stop in Yermo op het vieste toilet ter wereld. Bah!
Na Baker van de snelweg op richting Death Valley National Park. Prachtige eenzame weg door de Mojave woestijn. Op een gegeven moment houdt ook de begroeiing zo goed als op. We maakten iets bijzonders mee in Death Valley National Park. Vanmiddag was het nog 77 F (zo'n 25 C). Dat is een extreem lage temperatuur hier op de heetste plek op aarde. In juli 2013 is hier 58,3 C gemeten. Het is hier in augustus gemiddeld 45 C met uitschietende dagen van 50 C of meer. Vandaag dus 20 graden lager dan het gemiddelde, bewolkt en het had behoorlijk geregend. Ook bijzonder, want het is ook één van de droogste plekken ter wereld met minder dan 50 mm regen per jaar. Bijzonder om mee te maken. 16 jaar geleden waren we hier ook en was het verzengend heet. Nu liepen we op Badwater met onze cameraatjes en lag het flesje water gewoon in de auto. Het leuke vandaag was wel dat we zonder problemen veel konden doen in Death Valley National Park. Uitgebreid rondlopen op Badwater, Devils Golf Course, Painted Pallet en we hebben de Artist Drive gereden. Super mooi en bizar landschap hier op de laagste plek van Noord-Amerika. 85,5 meter onder de zeespiegel. Prachtige zoutvlaktes, machtige rotsformaties in allerlei kleuren. En nog iets... coyotes gezien. De jongens konden hun geluk niet op. Fotograferen, filmen, fotograferen, filmen... De tweede coyote bleef echt naast de auto staan. Het raampje dus maar dichtgehouden, maar het zorgde natuurlijk voor prachtige foto's.
Om 7 uur kwamen we aan bij Furnace Creek Ranch. Wel even wachten bij het inchecken, want behoorlijk druk. Maar we hebben een hele mooie cabin. Stefanie en ik zijn de was gaan doen en de jongens hadden ondertussen een verrassing voor ons. Ze hadden de tassen uit de auto gehaald, de bedden slaapklaar gemaakt, de koelbox uitgepakt, 2 schommelstoelen voor ons klaargezet en een koel drankje neergezet. Wat een schatjes!
In Furnace Creek gaan eten. Ook dat zorgde voor 3 kwartier wachten, maar geen probleem. Het eten was heerlijk en Neil heeft gratis gegeten, want hij kreeg iets anders dan we hadden besteld. Dan is het in Amerika de gewoonte dat je alsnog je juiste gerecht krijgt, maar dat het van de rekening wordt geschrapt. Scheelde toch bijna 20 dollar!
Nu tien voor 11 en in het zwembad. Nu is het nog zo'n 85 F, dus warmer dan vanmiddag en voor morgen staat hier weer een ouderwetse 110 F (zo'n 43 C). Wordt vannacht dus alleen maar warmer, maar de airco zal zijn werk gaan doen.
Morgen gokken in Las Vegas!

Groeten uit Furnace Creek

• 04 Augustus 2014 - 13:27

Ivo:

Is dat geen acteur, die hond?