Geschiedenis... - Reisverslag uit Ardmore, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu Geschiedenis... - Reisverslag uit Ardmore, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu

Geschiedenis...

Door: Arjan

18 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Ardmore

Volgens de hotelreceptioniste waren we vanochtend laat bij het ontbijt. Het was 10 over 8… Alle andere hotelbezoekers waren al weg. Niet vreemd want dit waren hoofdzakelijk bouwvakkers.
We zijn de interstate opgereden naar Waco, Texas. Deze plaats heeft de twijfelachtige eer beroemd te zijn geworden om de confrontatie in 1993 tussen de FBI en de Branch Davidians sekte van David Koresh. De plek waar dit gebeurde is niet openbaar toegankelijk en er is eigenlijk ook niets te zien behalve een klein kerkje. We hebben de moeite niet genomen.
Wel zijn we in naar het Waco Mammoth National Monument geweest. Dit monument valt pas sinds 2015 onder het toeziend oog van de National Park Service. In een klein Visitor Center werden we ontvangen door een aantal rangers en één daarvan heeft ons rondgeleid. Wat een prachtige rondleiding. Eerst liepen we door de regen door een stukje bos tot we aankwamen bij the Dig Shelter. Een gebouw die om mammoetopgravingen is gebouwd. Buiten werden we nog wel even geattendeerd op een bananenspin op de muur, één van de grootste spinnen in Texas. In the Dig Shelter zijn ze bezig met opgravingen van mammoetskeletten. Het gaat hier om de Columbian Mammoth, de grootste in zijn soort. Er zijn in totaal 17 mammoeten gevonden waarvan 1 volgroeide heer en 1 volgroeide dame. Deze laatste twee zijn zo goed als volledig intact. Super om te zien! We zijn ook eens in Wyoming bij een soortgelijke site geweest maar deze was echt mooier. Dit is een plek waar je eigenlijk over 10 jaar terug moet komen om te kijken wat er dan nog meer is gevonden. Het grappige is trouwens dat het eerste mammoetbot gevonden is door 2 tieners in een kreek. Ze dachten dat het gewoon een bot van een koe was, maar het was toch erg groot. In the Dig Shelter is bij de mammoetskeletten ook een kamelenskelet gevonden. Bijzonder zou je zeggen want kamelen leven toch niet in de USA? Vroeger dus wel. Het waren een soort grote lama’s zonder bulten. Mammoeten lieten deze kamelen met de kudde mee lopen omdat de kamelen veel beter konden zien. Bovendien gilden ze bij gevaar waardoor de mammoeten werden geattendeerd op dat gevaar. Men vermoedt namelijk dat mammoeten een heel slecht zicht hadden. Toen we bij de Dig Shellter naar buiten liepen was het droog en leek het net Burgers Bush. De bril besloeg en de lens van de fotocamera ook. Het was zo vochtig en warm dat het wel tropisch regenwoud leek. Het was een leerzaam en mooi bezoek voor ons allevier.
Na weer een rit over de interstate kwamen we vroeg in de middag aan bij Laurel Land Cemetery, de begraafplaats waar Stevie Ray Vaughan begraven ligt. Bijzonder op die Amerikaanse begraafplaatsen, ze zijn zo groot dat je er met de auto op mag rijden. Stevie ligt op een apart stukje samen met zijn vader en moeder. Dit vinkje op mijn bucketlist heb ik nu ook. Voor mij is het heel bijzonder om hier geweest te zijn… Heel apart ook dat het begon te onweren net toen we bij het graf stonden… Een muntje achtergelaten op de grafsteen.
Vanaf hier was het nog een kilometer of 10 naar Dealey Plaza, de plek waar John F. Kennedy is vermoord. We hebben de auto geparkeerd net achter de Dallas Administration Building, het vroegere schoolboekendepot en de plek van waaruit Lee Harvey Oswald zou hebben geschoten. In dit gebouw is nu een museum gevestigd. We zijn om het gebouw gelopen naar Elm Street. Op het wegdek staan 2 blauwe kruisen en iets verderop een wit kruis. De eerste 2 geven de plek aan van de eerste 2 schoten, het witte kruis geeft de plek aan waar Kennedy fataal werd getroffen. Heel bijzonder om hier te zijn. We hebben ook op de heuvel gestaan waarvandaan ook zou kunnen zijn geschoten. Er zijn veel verschillende theorieën die zeggen dat er helemaal niet uit het schoolboekendepot is geschoten maar vanaf de heuvel langs Elm Street. Zelfs nu wordt hier op straat uitleg gegeven door mensen die geloven in de theorie dat Kennedy is vermoord door de overheid zelf. Niemand zal het ooit weten en voor alle theorieën is wat te zeggen, maar ontzettend gaaf dat we hier geweest zijn. Een plek waar wereldgeschiedenis is geschreven.
Na deze 2 wat zwaarmoedige plaatsen tijd voor wat luchtigs. Op naar de Southfork Ranch van de familie Ewing. De ranch ligt aan een doorgaande weg in een buitenwijk van Dallas. We waren wat laat dus het was al gesloten maar erg grappig. Onze auto geparkeerd voor het hek en de boog uit de tv-serie. Hier zijn alle avonturen van de familie Ewing opgenomen. Het huis ziet er vanaf een afstandje mooi uit en wordt nu verhuurd voor allerlei congressen en zo. Je kunt je ook laten rondleiden maar niet alles is te bezichtigen. De beroemde Southfork Ranch-boog vertoont wat roestplekken en de muurtjes naast het hek kunnen ook wel wat frisse nieuwe verf gebruiken. Leuke plek!
Na een lekkere pizza en nog een stuk rijden kwamen we (voor het eerst deze vakantie) in het donker aan in ons Baymont Inn and Suites hotel in Ardmore Oklahoma. De jongens hebben nog even gezwommen en liggen nu te slapen. Een dag vol geschiedenis!

Groetjes uit Ardmore

• 22 Augustus 2016 - 22:25

Marc:

leuk zo'n dagje onderduikelen in de historie van het land en zijn/haar bewoners