Vlijmscherp... - Reisverslag uit Marblemount, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu Vlijmscherp... - Reisverslag uit Marblemount, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Vlijmscherp...

Door: Arjan

20 Juli 2014 | Verenigde Staten, Marblemount

Heerlijk geslapen in Hotel Ruby. Fantastische bedden en ook verder een prachtig hotel. Ook het ontbijt was prima. Een bevallige dame bestierde in haar eentje de receptie en het ontbijt, waardoor ze wel regelmatig achterliep met het bijvullen. Koffie op, lepels op, broodjes op, melk op, jus op... En toch vriendelijk blijven kijken.
We vertrokken wat later en waren om kwart voor 10 onderweg vanuit een rustig Spokane. Het was zondag dus we waren snel de stad uit. Highway 2 gaan rijden door de prairies van Washington. Prachtig, heuvels en heel veel graan. Erg weinig bewoning. Onze eerste stop was bij de Grand Coulee Dam. Een immense dam die 20 miljard kilowatt elektriciteit per jaar opwekt. Vanuit de Coulee Dam hadden we de keuze uit 2 routes. Een wat langere fraaiere of een wat kortere snellere. Voor de laatste gekozen omdat we wat krap in de tijd zaten. Later bleek dat dat een juiste keuze was vandaag. Na de Coulee Dam eerst nog prairies en op een gegeven moment werd het bergachtiger. Ook werd het steeds neveliger vonden we, maar het bleek al snel dat het rook was. De rook werd steeds dikker tot we door volledig afgebrande gebieden kwamen. Zwarte boomstammen en zelfs volledig verwoeste huizen. Het had hier zeer kortgeleden flink gebrand. Zelf elektriciteitspalen geknakt en de draden lagen op de grond. Er waren veel mensen bezig met reparaties. Het ergste was een dame die bij haar 'huis' stond...alleen een schoorsteen...de rest was een hoopje zwartgeblakerde ellende... Ook dit hoort bij de prachtige natuurgebieden, ze zijn zeer kwetsbaar. Op de autoradio hoorden we dat een deel van Highway 20 was afgesloten vanwege bosbranden en er geen alternatieve route was. Dat was schrikken aangezien wij de 20 moesten hebben. Laten we nou mazzel hebben, het was het deel die bij de langere, fraaie route hoorde die we eerder op de dag niet hadden gekozen. We kwamen nu langs de goede kant van het 'Road Closed' bord. Bij een supermarkt wat voor de lunch gekocht, nog steeds in de rook. Veel pratende mensen en grote informatieborden. Ook helikopters met waterzakken om te blussen. Een heel indrukkende route. Wij zijn rustig verder gereden op de 20 en na een tijdje geen rook meer. De bergen werden hoger en mooier. Volgens de meegenomen Insight Guide moesten we vlijmscherpe bergtoppen gaan zien. En dat zagen we, de toppen waren inderdaad vlijmscherp... De North Cascades Highway die door North Cascades National Park loopt is super mooi. Veel watervallen, meren met groen water zoals Ross Lake, Diablo Lake en Gorge Lake. Een paar kleine trailtjes gelopen met fenomenale uitzichten. North Cascades National Park ligt erg afgelegen maar is zeer de moeite waard.
Om half 6 nog snel even langs het Visitor Center en daarna nog 12 mijl naar ons hotel Buffalo Run Inn in Marblemount, net buiten het nationale park. Een prachtige kamer in een kleine houten Inn met in totaal 8 kamers. Aan de overkant van de weg gegeten bij het Buffalo Restaurant. Stefanie en ik hebben bizon gegeten. Heerlijk, smaakt naar rund maar wat sterker. We kregen de tafel die stond onder een enorme kop van een bizon. Ook nog 10% korting omdat we in hun hotel logeerden.
Het was een enerverende dag van uitersten...

Groeten uit Marblemount

• 21 Juli 2014 - 09:42

Willem:

Mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Heel veel plezier gewenst!!
    groeten!

• 21 Juli 2014 - 22:29

Allard:

Mijn tante heeft in zo'n boerderij gewoond in Spokane. Samen met mijn oom en een hele kudde koeien. Leuk om dit te zien.
    IJsland was (en is) een prachtig land om door te reizen. Er zijn net zulke lavastromen. In alle stadia van begroeiing, of juist het gebrek daaraan. Bijzonder was de temperatuur. De ene dag 14 graden en kun je in een t-shirt lopen. De andere dag ook 14 graden, maar dan moet je vijf lagen kleding aan om het warm te hebben. Ook 24 uur per etmaal daglicht is een vreemde ervaring. Alle gevoel voor tijd is weg. Geen last van gehad met slapen. Thuis wel weer een jetlag, terwijl het tijdverschil maar twee uur is. Zal wel aan de overdosis daglicht liggen.

Geniet ze van jullie mooie reis.

• 22 Juli 2014 - 09:27

Marc:

Toch altijd triest gezicht van de afgebrande stukken natuur, zeker als je zo'n verloren dame bij haar "huis" ziet staan. Gelukkig hadden jullie goed voorgevoel de juiste route te nemen.
    Mooie bergen en die bizonsteak ziet er heerlijk uit