Oven... - Reisverslag uit Furnace Creek, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu Oven... - Reisverslag uit Furnace Creek, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu

Oven...

Door: Arjan

08 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Furnace Creek

Vanochtend begonnen met een echt Las Vegas ontbijtbuffet bij Harrah’s. Niet te geloven wat je allemaal kunt eten. Van de simpele toast tot de gefrituurde kip en de gegrilde kalkoen. Genoeg lekkere dingen en veel vers fruit. Zo’n buffet in Las Vegas is altijd een belevenis op zich.
Nadat we alle spullen in de auto hadden gelegd en hadden uitgecheckt zijn we toch nog even een gokje gaan wagen. Het ging beter dan gisteren en eergisteren maar winst zat er nog steeds niet in. In de parkeergarage hebben we Gerard en Annie gedag gezegd. Over een paar dagen zien we ze weer in San Diego. We zijn nog éénmaal de hele Strip over gereden en daarna langs Fremont Street, het oude Las Vegas. Bij de Walmart probeerden we wat groenten en broodjes te halen voor vanavond, maar in Las Vegas eet men blijkbaar geen groenten. Niet te krijgen. Bij de Target in de buurt scoorden we wel wat broodjes maar ook zo goed als geen groenten. Bijzonder… Zelfs hier, een eind van the Strip ook nog steeds zwervers op de parkeerplaatsen van de supermarkt. Wat een tegenstellingen in deze stad!
Via highway 95 in noordelijke richting dwars door de steeds heter wordende Mojave woestijn. Veel dusk, kleine zandwervelwindjes die af en toe ook de weg over steken. Goed opletten dus. Bij Death Valley Junction richting Death Valley National Park. De temperatuur liep steeds verder op. De laagste temperatuur vandaag was 99 F (32,2 C), de hoogste was in Death Valley National Park. Op een gegeven moment was het 120 F (48,9 C). Een oven dus, met harde gloeiend hete wind. Eerst een kleine Scenic Drive over een zandweg van een paar mijl. Leuk! Daarna naar Zabriskie Point. Je loopt een stukje over het asfalt omhoog en hebt daar een mooi uitzicht over rotsen die miljoenen jaren geleden gevormd zijn door water, vulkanisme en aardverschuivingen. Als je terug komt bij de auto is je flesje water leeg. Verder Devils Golf Course, enorme zoutpannen midden in de vallei. Twee jaar geleden konden we hier gewoon lekker rondlopen omdat het uitzonderlijk koel was met 22 C, nu kwam je niet verder dan even rondkijken, fotograferen en weer de auto in. Daarna was Badwater aan de beurt, het laagste punt in de USA. Het ligt 85,5 meter onder de zeespiegel. We zijn zo’n 100 meter de zoutvlakte opgegaan en dat zorgde weer voor een leeg flesje water. Toch bijzonder dat in Badwater altijd een kleine watertje blijft bestaan. Dat water is natuurlijk wel bloedheet en erg zout. Vanaf Badwater zijn we weer teruggereden en hebben we nog de Artist Drive gereden, een schitterende Scenic Drive door allerlei gekleurde rotsformaties. De motor van de auto werd toch wel erg warm, helemaal omdat we langzaam reden en af en toe ook bergje op gingen. Bovendien stond de airco vol aan. Het leek ons slim om toch maar even de ramen open te doen en de airco uit te zetten. Beter een bloedhete bries dan een kokende motor. Doordat de airco uit was koelde de boel snel af en bij bergje af kon de airco weer aan. Heerlijk!
Aangekomen bij Furnace Creek, een oase midden in Death Valley, hadden we maar 2 mensen voor bij het inchecken. Dat veel mee dus. De kamer die we kregen is mooi, het gebouw waar de kamer in zit wordt intussen wel erg oud. De gangen zijn ronduit vies en hebben al een tijdje geen stofzuiger gezien. Maar goed, de badkamer en de bedden zijn schoon dus we klagen niet. We zijn eerst met zijn vieren gaan zwemmen. Het water was natuurlijk niet erg koud maar gaf wel een lekkere verkoeling. Toen Stefanie en ik terug liepen naar de kamer kwamen we een roadrunner alias renkoekoek tegen. Bijzonder, want normaal gesproken zie je ze niet van zo dichtbij. Natuurlijk foto’s gemaakt.
We hadden Mac and Cheese en Noodle Soup gekocht in Las Vegas en hadden dat willen eten alleen hadden we net nu geen magnetron en ook geen waterkoker. Dus maar wat geen eten in het Ranch Cafe. Erg vriendelijke mensen en lekker eten. Eén nadeel, het is behoorlijk duur, maar je hebt geen keus en dat weten ze donders goed.
Nu relaxen bij de Olympische Spelen op TV. De airco staat op zijn koudst op vol vermogen en krijgt het maar net koel.

Groetjes uit Furnace Creek

• 22 Augustus 2016 - 21:48

Marc:

wat een enorm contrast met Las Vegas. Lijkt wel maanlandschap. Zal het vast wel eens voor gebruikt worden in films.