Cave... - Reisverslag uit Ozona, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu Cave... - Reisverslag uit Ozona, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu

Cave...

Door: Arjan

16 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Ozona

Het ontbijt bestond vanochtend uit wat cornflakes, sinaasappelsap uit een pakje en een bananenmuffin. Mmmm…
Carlsbad Caverns National Park was 2 mile van ons hotel dus er was geen lange rit nodig om er te komen. Aangekomen bij het Visitor Center een kaart gehaald bij de ranger en het nog even gehad over de wandelingen die je kon doen. We hadden ons al wat verdiept en besloten via de Natural Entrance de grotten in te gaan en daarna de Big Room Tour erachteraan te doen. Een klein wandelingetje vanuit het Visitor Center bracht ons naar de natuurlijke ingang. We werden tegengehouden door een ranger die ons om het groene papiertje vroeg. We hadden geen idee… Blijkbaar moesten we een groen papiertje hebben maar daar hadden ze in het Visitor Center niets over gezegd. Stefanie is even teruggelopen met Neil en Nolan en ik intussen naar het toilet. Helaas moesten ook Nolan en ik terug want Stefanie had alleen mijn id meegenomen. Dus bergje weer op, mijn gezicht laten zien bij mijn id en we hadden het befaamde groene papiertje. Na wat opvoedkundige woorden van de ranger, nergens aan zitten, zachtjes praten, niet eten en drinken, gingen we de natuurlijke ingang in. De wandeling via de natuurlijke ingang naar de start van de Big Room Tour is 2 kilometer de grot in. Je daalt dan ook 250 meter af. Niet aanbevolen dus voor mensen met slechte knieën. Maar wat je ziet is prachtig. Grote wanden en kleine pooltjes. Na een uurtje ben je beneden en voel je je benen goed. Maar dan begint het spektakel pas. The Big Room Tour! Het is echt niet normaal wat je daar ziet. Zo’n prachtige wereld 250 meter onder de grond. Enorme stalagmieten en stalagtieten, de Iceberg-rock, formaties die net op struiken lijken, een landschap dat doet denken aan een woestijn en dat in één grote ruimte. Enorme pilaren van kalksteen die nog steeds groeien door het druppende water. Neil riep direct dat dit nationale park één van de allermooiste was die hij ooit had gezien. Bij Nolan kwam dit nationale park met stip binnen op nummer 3 na Yellowstone en Arches. Het verdreef wel de Grand Canyon naar plek 4. En wij zijn het er mee eens. Wat een geweldig national park is dit. Halverwege de Big Room Tour kom je bij the Bottomless Pit, een groot gat waarvan je de bodem niet kunt zien. Onder de grot waar wij in waren heb je ook nog de Lower Cave waar je alleen met een ranger in kunt. De Big Room Tour duur ook nog zo’n anderhalf uur maar de tijd vliegt voorbij. Deze grot is toch echt de mooiste van de USA. We zijn in Wind Cave, Mammoth Cave en de Lehman Caves geweest. Allemaal geweldig maar dit is de mooiste.
Om 1 uur gingen we onderweg voor een lange rit naar Ozona, Texas, dik 400 kilometer. Net na de uitgang van Carlsbad Caverns National Park kwamen we nog wat wildlife tegen. Barbary sheep! Die hadden we nog niet eerder gezien. Gaaf. Na een stuk binnendoor highway 285 op en rijden maar. Door een groot oliegebied dus wel heel veel irritante vrachtwagens die veel langzamer reden dan de toegestane 75 miles maar zoals alles in Texas is ook de weg zeer overzichtelijk. Inhalen is dus goed te doen. Na 200 km highway 285 kwamen op Interstate 10. Deze weg ook nog bijna 200 km maar hier mocht je 80 miles per uur. Schiet lekker op door het stille, saaie en af en toe juist heel mooie Texaanse landschap. Helaas een uur verloren vandaag dus we kwamen aan om half 7 Central Time. Prima Best Western hotel aan de interstate. Helaas door blikseminslag geen internet beschikbaar. Wel de was gedaan, bij gebrek aan restaurants gegeten bij DQ en nu even zwemmen. Het laatste nationale park van deze vakantie, maar een van de spectaculairste.

Groetjes uit Ozona

• 22 Augustus 2016 - 22:17

Marc:

ik blijf dat indrukwekkend vinden dat soort grotten met al die druipsteenformaties