Versteend... - Reisverslag uit Albuquerque, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu Versteend... - Reisverslag uit Albuquerque, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu

Versteend...

Door: Arjan

17 Juli 2018 | Verenigde Staten, Albuquerque

Vandaag onze laatste dag in het zuidwesten van de USA. Er stond een voor ons bekende plek op het programma: Petrified Forest National Park. Op weg naar het park eerst langs Jim Gray's Petrified Wood Shop om wat versteend hout te kopen en de jongens hebben ook nog 2 dinotanden en een fossiel gekocht. Wat een ontzettend gave spullen hebben ze daar. Zo'n versteend stuk boomstam zou in onze tuin in Herwen niet misstaan, maar één probleem, hoe krijg je het mee? Niet! Ook prachtige tafels van versteend hout of ingelegd met versteend hout. Prijzen variërend van 2000 tot 29000 dollar.
We zijn aan de zuidkant het park ingereden. Natuurlijk eerst stempels scoren in het Visitor Center en direct een korte trail gelopen tussen de versteende bomen. Het blijft toch een fascinerend gezicht, 200 miljoen jaar oude boomstammen, uit de tijd van de dinosauriërs, die volledig gemineraliseerd en prachtig gekleurd weer boven de grond zijn gekomen.
Na een bus vol, op leeftijd zijnde, Amerikanen te hebben afgeschud zijn we gestopt bij de Blue Mesa. Op de route er naar toe al veel foto's en film gemaakt. De Blue Mesa Trail is één van mijn favoriete wandelingen. Het is geen lange wandeling maar zo gaaf! Vanaf de parkeerplaats daal je af in de badlands met blauw-paars-grijze kleuren met overal prachtige stukken versteend hout. Ook nu was het weer een super wandeling. En we waren bijna alleen op een Japans stel na. En hetzelfde als een paar jaar terug: Japanners snappen blijkbaar niet wat het betekent wanneer er staat dat je op de paden moet blijven. Een paar jaar terug was een Japanse meneer stukjes steen van een boomstam aan het hakken, nu was een Japanse dame aan het poseren voor haar man zittend op het versteende hout. Het is gewoon verboden!. Als iedereen dat gaat doen is er over 100 jaar weinig meer van over en dat zou toch enorm zonde zijn.
Na de Blue Mesa Trail ook prachtige foto's gemaakt in de Painted Desert aan de noordkant van het park. En een bezoek gebracht aan de Painted Desert Inn, een uitspanning van Navajo Indianen. Een ijsje gegeten en we raakten in gesprek met Jacob, een echte Navajo. Hij wilde graag iets Hollands van ons hebben. We hebben hem wat munten gegeven en een Nederlandse Donald Duck. Nog niet vaak iemand zo blij gezien. In ruil daarvoor kregen wij allemaal een turqoise steentje. Erg leuk! Natuurlijk ook even met hem op de foto.
Na het bezoek aan Petrified Forest National Park de Interstate 40 op richting Albuquerque. Tegen zessen (we hebben vandaag een uur ingeleverd) kwamen we daar aan. Alles uit de auto, want we gaan morgen vliegen naar Tampa, Florida.
Nu in een enorme balzaal van een kamer in het Quality Inn and Suites Downtown University dit verhaal aan het typen. Stefanie leest en de jongens zitten buiten op het terras voor de kamer te relaxen met uitzicht op het zwembad. Het kan slechter...

• 01 Augustus 2018 - 10:23

Marc:

mooi, en leuk zo'n Jacob die zo blij wordt van zoiets eenvoudigs