Lekker weer... - Reisverslag uit Halsey, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu Lekker weer... - Reisverslag uit Halsey, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu

Lekker weer...

Door: Arjan

26 Juli 2014 | Verenigde Staten, Halsey

Vanochtend de gordijnen open en..... De zon schijnt weer! The summer returns! We hadden wat langer geslapen omdat gisteren de vermoeidheid had toegeslagen. Na de toast, cornflakes en de wafel waren we om half 11 onderweg naar Mount St. Helens National Volcanic Monument. Mooie weg er naar toe door bossen, over bruggen en met af een toe alvast een glimp van Mount St. Helens en ook van Mount Rainier, waar we gisteren waren. We zijn tot het eind van de weg gereden. Je bent dan bij Johnston Ridge met een prachtig uitzicht op Mount St. Helens. In 1980 is er een waanzinnige eruptie van Mount St. Helens geweest. In de maanden ervoor waren er al aanwijzingen dat de vulkaan zou gaan uitbarsten en werden er al veel dorpen geëvacueerd. Er ontstond een zwelling aan de zijkant van de vulkaan waardoor het een zijwaartse uitbarsting werd. Door de gigantische kracht van de uitbarsting werd de zijkant van de berg volledig weggeblazen en was ie in één klap 500 meter lager. Een enorme modderstroom en vernietiging van de hele omgeving tot gevolg. Ondanks de evacuatie toch nog 57 doden, deels als gevolg van de bloedhete wolk stoom van 500 C. Heel bijzonder om foto's te zien van een dag voor de uitbarsting waarop Mount St. Helens een mooie, symmetrische vulkaan is die grotendeels begroeid is met bomen. Nu zie je een berg met een gapend gat aan de zijkant en er is zo goed als geen begroeiing meer mogelijk. In de hele omgeving zie je nog grijze stompjes van wat ooit bomen waren... Een heel bijzondere plek op aarde.
In de middag de staatsgrens over naar Oregon en in Portland naar de Oregon Zoo. Zaterdag, dus behoorlijk druk, maar een hele leuke dierentuin. De jongens genoten, het weer was goed, onbewolkt en 85 F. Heerlijk rondgelopen en gerelaxt. We zijn gebleven tot om 7 uur de dierentuin werd gesloten. Ze hebben veel gave dieren in de Oregon Zoo waaronder condors. Super!
Op de terugweg lekker gegeten bij Applebee's in Albany en nu in onze mooie Travelodge Pioneer Villa in Halsey. Een mooi klassiek éénverdiepingsmotel met de auto voor de deur en een rij met prachtige trucks in de buurt. Het echte Amerika-gevoel!

Groeten uit Halsey

• 27 Juli 2014 - 08:29

Jacquelien:

Tijd nu voor ons om te gaan! Hopelijk gaat de reis net zo voorspoedig als bij jullie, hebben we geen vervelend gedoe om vs binnen te komen en .... Kunnen we alle oranje vlaggetjes vinden! Virtueel blijven we jullie volgen, helaas zit de meet er niet in. Gaan we ook nog een keer regelen!

• 27 Juli 2014 - 14:46

Marc:

Wat een enorme krater, dat moet idd een knal zijn geweest.