Heet... - Reisverslag uit La Vale, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu Heet... - Reisverslag uit La Vale, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu

Heet...

26 Juli 2012 | Verenigde Staten, La Vale

Vanochtend kwamen we wat traag op gang. We gingen tegen half 10 onderweg en wilden onderweg nog even wat fruit en cola halen. Toen dat uiteindelijk gelukt was halverwege onze route kwamen we rond elven aan in de buurt van Washington DC. Net zoals de vorige keer was het verkeer rondom de stad een drama. Wat een drukte! Toen we eenmaal langs de National Mall reden viel het niet mee om een parkeerplek te vinden. Na veel zoeken uiteindelijk een Public Parking gevonden voor 24 dollar per dag. Voor Washingtonse begrippen niet echt duur. Nadat we de rugtas hadden gevuld en de juiste schoenen hadden aangetrokken, zijn we gaan lopen. We hadden geparkeerd op de 6th Street en dat was heel dicht bij de Mall. We kwamen langs het National Museum of American History en daar zijn we meteen ingegaan. Musea in Washington DC zijn allemaal gratis. In dit museum was een grote tentoonstelling met dino-skeletten, allerlei andere skeletten, de ontwikkeling van de mens en nog veel meer. Erg leuk. Je moet wel door allerlei detectiepoortjes en tassencontroles voordat je een museum in bent. Dat is toch wel behoorlijk veranderd sinds 12 jaar geleden.
Na deze leuke start weer de Mall opgegaan. Wat jammer is, is dat de Mall op veel plekken een bouwput is op dit moment. Dat maakt het wat rommelig. Tijdens onze wandeling begonnen we het duidelijk te voelen. Het werd bloedheet!! Het was intussen dik boven de 100 F. Heel veel schaduw is er niet, dus het werd afzien. We hadden gelukkig voldoende water, frisdrank en fruit bij ons. We zijn naar de Needle gelopen, waar je ook wat op afstand wordt gehouden. Bovendien wordt de Needle later dit jaar gerestaureerd. Er is wat schade na de aardbeving. Deze schade zie je overigens niet. Doorgelopen naar het Witte Huis. Altijd leuk. We waren te laat om een tour te doen (kan alleen ’s ochtends) maar alleen kijken is ook prima. Aangekomen bij het Vietnam Veterans Memorial begon het mij toch behoorlijk te duizelen. Ik had behoorlijk last van de warmte. Na een lading water en een bank in de schaduw kwam het weer goed. Doorgelopen naar het Lincoln Memorial en naast de stoel met Lincoln gestaan. De jongens vonden het geweldig! De grote vijver voor het Lincoln Memorial was helaas leeg. Wordt ook gerestaureerd. Na Lincoln via het Korean War Memorial naar het nieuwe Martin Luther King Jr. Memorial gelopen. Deze staat er pas sinds 2011. Prachtig, groot beeld van Martin Luther King Jr. Doorgelopen en ineens gaf Neil aan dat hij hoofdpijn kreeg en duizelig werd. Hij wilde direct zitten en water drinken. Dat hebben we gedaan en het hielp. Hij zag toch behoorlijk bleek ineens. Dat was ook niet vreemd, het was echt gruwelijk heet! Na weer een stuk doorwandelen aangekomen bij het Air en Space Museum. Wij noemden het vandaag het Airco en Space Museum. Heerlijk die airco. Gaf ons tijd om bij te komen en het msueum was prachtig. De Apollo 11 capsule, een cockpit van een Airbus, een cockpit van een 747, een Starfighter, een Tomahawk-raket en nog heel veel meer. Enorm groot en indrukwekkend museum. Moet je eigenlijk veel meer tijd voor uittrekken. Na dit bezoek was het nog steeds niet afgekoeld, dus liepen we zwetend en puffend naar het US Capitol. Als je in Washington DC bent, wil je daar toch ook heen. Ook hier weer veiligheidsmaatregelen. Je mag helaas niet meer op de trappen. Wel prachtig. Het was intussen 7 uur dus maar weer eens richting de auto. Daar waren we om kwart voor 8. We waren behoorlijk gebroken. Nolan had al eigenlijk een uur niets gezegd, Neil zweette en pufte nog steeds, ik liep op mijn tandvlees en Stefanie voelde zich nog het beste. Stefanie en Nolan kunnen overduidelijk het beste tegen de warmte. We hebben vandaag zo’n 10 kilometer gelopen in temperaturen van tegen de 40 graden Celsius. Superknap hoe de jongens dat hebben gedaan.
Via prachtige, sjieke wijken richting de staat Maryland gereden, onderweg nog wat gegeten bij een Bob Evans restaurant en getankt. Nog een flinke bui onderweg en een donkere, bochtige en zeer heuvelachtige snelweg. Moest toch nog even scherp zijn. De heren vielen al in slaap in de auto. In het supermooie Best Western hotel in La Vale heerlijk gedoucht en nu ontspannen.

Groeten uit La Vale

• 28 Juli 2012 - 11:56

Das inderdaad knap met die hitte en dan zo ver lopen en sightseeing...
    Mijn topografie van de VS is echt onder de maat...had niet in de gaten dat jullie al weer zo ver noordelijk waren...aardig doorgetuft