Nog meer Big Apple... - Reisverslag uit Manhattan, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu Nog meer Big Apple... - Reisverslag uit Manhattan, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu

Nog meer Big Apple...

29 Juli 2012 | Verenigde Staten, Manhattan

Na een prima ontbijt in onze Super 8, hebben we om 9 uur de shuttlebus genomen voor nog een dag New York City. We werden gedropt op de kruising 42th Street/7th Avenue. Vanuit daar zijn we eerst gaan lopen naar 34th Street/5th Avenue. Daar staat the Empire State Building. In de lobby een prachtige afbeelding van het gebouw. In de rij voor kaartjes voor het Observatory Deck op de 86e verdieping. Na een eerste rij voor de kaartjes kwamen we in de echte wachtrij terecht. Deze was 30 minuten, dus te doen. Na het wachten met de lift naar de 80e verdieping. Daar zijn ook foto’s van de bouw te zien en andere originele stukken. Vanaf de 80e verdieping kon je met de lift naar de 86e, maar er was maar één lift beschikbaar. Je mocht de laatste 6 verdiepingen ook via de trap doen. Dat is leuk! Een stuk trap van the Empire State Building beklimmen. Eénmaal op de 86e verdieping heb je een fenomenaal uitzicht over Manhatan. Het was helder, dus je kon ver kijken. Statue of Liberty, Freedom Tower, Woolworth, de Bridges etc. Ook the Chrysler Building is goed te zien. Dat is toch echt één van de allermooiste bouwwerken van New York. Alleen moet het gebouw echt nodig worden schoongemaakt. De spits hoort te blinken in de zon, maar doet dat nu niet. De spits is ontzettend vuil. Na uitgebreid te hebben rondgekeken eerst weer een stukje met de trap afgedaald en vanaf de 80e weer met de snelle lift. Buiten wordt je erg lastig gevallen door ticketverkopers die allemaal zogenaamde discountprijzen hebben. De meesten zijn vriendelijk maar er zitten een aantal zeer irritante gasten bij die je blijven lastigvallen. Negeren die figuren en boos kijken…
Op de hoek van de straat de Grayline gepakt en naar Battery Park. Erg leuke rit met een lokale tourguide die erg veel van de stad wist. Zeer vermakelijk en informatief. In Battery Park kaartjes gekocht voor de boot naar het Statue of Liberty en Ellis Island. Er werd aangegeven dat de wachtrij voor de boot 60 minuten was, dus dat was een tijdje. Maar goed, gewoon aansluiten. En we hadden geluk. We hebben maar een half uur hoeven wachten, want wij waren de laatsten die op een boot mochten. Na ons werd de rij gesloten. Vlak voor de boot, en trouwens ook voor the Empire State Building, was er weer een zeer strenge security. Röntgenapparaten, bodyscans en strenge mannen en vrouwen. Er worden vermogens uitgegeven aan security in New York. Vanaf de boot heb je een prachtig uitzicht op New York. Je vaart eerst langzaam langs het Statue of Liberty en dan leg je pas aan. Rondgelopen op het eiland, gefotografeerd, gefilmd en wat gegeten. Na dit bezoek en weer een wachtrij de boot op naar Ellis Island. Daar aangekomen de Main Building ingegaan. Hier zijn in totaal 12 miljoen mensen Amerika binnengekomen. Het leuke is dat op dit moment 100 miljoen Amerikanen op de één of andere manier afstammen van die 12 miljoen mensen. Prachtig museum! Er hangen ook foto’s van Ellis Island in 1984. Dat was voor de restauratie. Ongelooflijk. Alles was toen nog in originele staat. Zelfs in de eetzaal stond de tafel nog gedekt. Wel met een laag stof van tientallen jaren. We hoorden op een gegeven moment binnen al dat het enorm regende. Toen we weg wilden gaan goot het keihard. Even gewacht tot het iets minder werd, een ponchootje eroverheen gedaan en de rij in. Deze was nu niet zo lang, omdat veel mensen het weer gingen afwachten. Vlak voor we de boot opgingen werd het alweer droog. Op de boot terug hadden we te maken met ruw water, dus het was een zeer wiebelige tocht. Toen we aangemeerd waren viel het niet mee om zonder om te vallen van de boot te komen. Wel avontuurlijk.
Terug in Battery Park nog even staan kijken bij wat straatkunstenaars en de bus gepakt. Het was intussen 6 uur. We twijfelden of we moesten gaan uitstappen bij Chinatown, maar dit niet gedaan. We zouden dan alternatief vervoer moeten hebben om de Nighttour van Grayline te halen. Dat had natuurlijk de metro kunnen zijn, maar we zaten te krap in de tijd. Dus gewoon doorgereden met de bus naar Times Square. Iets eerder uitgestapt en 2 tassen bij een straatverkoper gekocht. Nog wat afgedongen. Op Times Square gaan eten bij Tonic. Een tafeltje helemaal vooraan bij de open deur. Geweldig plek om te eten natuurlijk! Net over achten aangesloten in de rij voor de Nighttour. We hadden een mooie plek bovenop de bus en het was al half donker toen we wegreden. Deze rit was echt super. Je rijdt eerst een stuk door Manhattan. Dat is al super indrukwekkend. Dan ga je de Manhattan Bridge op naar Brooklyn. Op de Manhattan Bridge heb je een niet te evenaren uitzicht op Manhattan. In het bijna donker is dat echt fantastisch. Nog iets licht in de lucht met een paar wolken… De rit door Brooklyn is ook leuk. Brooklyn zou qua grootte de vierde stad van Amerika zijn, na New York, Chicago en Los Angeles. Het is erg rustig in Brooklyn, ondanks de grootte. Ook vanuit Brooklyn heb je een prachtig uitzicht op Manhattan. Weer terug via de Manhattan Bridge. Dan is het echt donker en zie Manhattan zoals in filmtrailers en op posters. Lichtjes, lichtjes. Nog een stuk door Chinatown en op een gegeven moment kom je weer in Midtown en op Times Square. Wat een gekkenhuis, super druk en overweldigende lichtreclames. Nog met de jongens de Disney Store in waar ze hun laatste vakantiegeld hebben besteed en op naar de busterminal. Even flink zoeken naar de juiste gate waarbij we werden geholpen door een vriendelijke heer. Voor zijn hulp wilde hij natuurlijk wel 3 dollar hebben omdat hij het erg slecht had. Hem er eentje gegeven om geen gezeur te krijgen. Hij zag er namelijk niet echt zielig uit. Met de shuttle de Lincoln Tunnel door, uitgestapt, 5 minuutjes gelopen en om kwart voor 12 waren we terug in ons hotel.
New York City is een stad waar je nog dagen zou kunnen rondlopen, maar goed dat lukt nu niet. We komen hier zeker terug. The Big Apple is met San Francisco echt de allergaafste stad van Amerika!
Morgenochtend nog even met de auto die kant op en daarna richting Boston. Het zit er bijna op…

Groeten uit New York City

• 01 Augustus 2012 - 21:57

Going out with a bang...geweldige trip boys and girl...jullie hebben genoten...het straalt van al jullie verslagen af...Cu soon..x