Regen... - Reisverslag uit Franklin, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu Regen... - Reisverslag uit Franklin, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu

Regen...

Door: Arjan

12 Juli 2012 | Verenigde Staten, Franklin

Na het matige ontbijt in ons matige Days Inn hotel om half 9 onderweg gegaan. Eerst de Ohio River overgegaan en Kentucky binnengereden. Een nieuwe staat voor ons. Via de Kentucky Scenic Byway richting Mammoth Cave National Park. De Kentucky Scenic Byway is een fraaie route. Een stuk aangenamer dan het zuiden van Indiana. Dat was een stuk minder prettig. Erg afstandelijke mensen die met een onverstaanbaar accent tegen je spreken. Ze zijn erg kortaf en onverschillig. Ze lijken totaal ongeïnteresseerd in alles en iedereen. Niet heen gaan dus. Het noorden van Kentucky is dus mooi en om half 11 kwamen we aan in Mammoth Cave National Park. Het weer was niet best maar het was droog. De parkweg is mooi. Direct een hert gespot en een schildpad. Alleen deze laatste zagen we wat laat, waardoor we hem bijna plat reden. Bij het Visitor Center was het druk. Allemaal bezoekers die een Cave Tour gingen doen. Wij ook. We hadden thuis al een reservering gemaakt voor de Historic Tour van kwart over 11. Dat was maar goed ook, want de tour was uitverkocht (120 deelnemers). De Historic Tour is een wandeling door de Mammoth Cave van 2 mijl. Je moet 440 treden overbruggen, maximaal 100 meter onder de grond en de tour duurt 2 uur. We werden begeleid door Park Ranger Casey Powell en zijn assistente Brooke. Mammoth Cave is het grootse grottenstelsel ter wereld. Er is nu 630 km aan gangen in kaart gebracht. In onze tour gingen we eerst door ruime gangen en grote rooms maar halverwege de tour werd het allemaal smal, laag en krap. Ook hier moest je niet claustrofobisch zijn. Het was ontzettend gaaf! Helemaal Fat Man’s Misery. Een stuk in de grot waar je alleen zijwaarts, gebukt doorheen kunt. Zo krap hadden wij het nog nooit meegemaakt. Geweldig! Onderweg ook nog een keer al het licht uit. Spannend… Ook de Bottomless Pit gezien, een rond gat die inderdaad bodemloos lijkt te zijn. Geprobeerd m’n hoofd nergens te stoten. Dit lukte goed, behalve 1 keer. Had even een stuk uitstekende rots boven me niet gezien.
Na 2 uur gingen we de grot uit en regende het pijpenstelen. Door de warme, vochtige lucht buiten had ik behoefte aan zo’n blaasapparaat zoals in Burgers Bush, waardoor je bril niet beslaat. Toen we terug liepen naar het Visitor Center begon het steeds harder te gieten. Waardeloos weer. We hebben een boek van Mammoth Cave National Park gekocht, want deze ontbrak nog. De jongens hebben beiden een Rand McNally Kids Road Atlas gekocht. Voor we het park uit gingen nog een stukje onverhard gereden, hier nog 2 herten met een jong gespot. Daarna een wandeling rondom een meertje. Mammoth Cave National Park is prachtig!
Vanuit Mamoth Cave via de snelweg Tennessee in en om kwart voor 5 kwamen we aan in Nashville. Hier waren we al eerder geweest (in 2000) maar toen op zondag. Toen helemaal niks te beleven. Nu was het anders. De avondspits in Nashville! Maar dan wel in de regen! Ook nu dus weer geen geluk. Alle mensen hebben naar beneden hangende mondhoeken. Zou dit met het weer te maken hebben of komt het door de stad?
Broadway zag er leuk uit met veel live muziek, maar ook nu maakte de stad op ons niet zoveel indruk. We hebben wat rondgereden en zijn daarna naar de Opry Mills gegaan, een groot winkelcentrum waar we 12 jaar geleden ook waren. Echt waanzinnig groot. De Converse Store, de Disney Store, de Lego Store en nog andere winkels bezocht. De jongens hebben wat Lego gekocht en ook bij Disney nog wat aangeschaft. Op het foodcourt wat gegeten bij de Panda Express. In de stromende regen op weg naar Franklin, een voorstad ten zuiden van Nashville. Een prima Days Inn hotel nu.

Het weer was slecht maar verder weer een gave dag!

Groeten uit Franklin

• 13 Juli 2012 - 09:28

Marc:

Wel goed gepland...op een dag met regen onder de grond duiken...ziet er idd uit als een prachtige grot. Is het Mammoth cave vanwege zijn grootte, of liggen er ook nog mammoet beenderen?

• 13 Juli 2012 - 11:54

Arjan:

Er zijn geen mammoetbeenderen. Heeft inderdaad te maken met de grootte.