Space... - Reisverslag uit Neptune Beach, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu Space... - Reisverslag uit Neptune Beach, Verenigde Staten van usareis2010 - WaarBenJij.nu

Space...

22 Juli 2012 | Verenigde Staten, Neptune Beach

Vanochtend om 8 uur opgestaan en rustig aan gestart. We hadden natuurlijk alle vier 3 dagen Disney in de benen. Gaan ontbijten bij de naastgelegen Ihop. Eieren, bacon, ham, sausage, toast, pancakes, een stevig ontbijt zeg maar. Om 10 uur gingen we onderweg. Via de tolweg in de richting van Titusville en iets voor twaalven kwamen we aan bij Kennedy Space Center. We hadden thuis de toegangskaartjes al geprint en konden dus direct doorlopen. Je wordt direct door de giftshop geleid en daar meteen voor mij en de jongens petjes gekocht. De jongens hadden al een doos gezien met alle raketten die ooit in de USA zijn gebouwd. Die wilden ze graag gaan kopen. Na de giftshop direct de bus genomen voor de tour van ongeveer 2 uur. Dit is te gek! Je wordt langs het enorme NASA gebouw gereden. Dit gebouw is het grootste gebouw ter wereld, bestaande uit 1 verdieping. Hier werd de space-shuttle geassembleerd en van daaruit rechtop vervoerd naar het platform. Dit gebeurde met 1 mijl per uur op het enorme rupsvoertuig die er ook stond. De weg loopt langs de route die het rupsvoertuig ook aflegde. Deze reed over twee grote banen met een soort kiezels. De eerste stop is bij een uitkijkpunt waar je goed zicht hebt op platform A. Dit is het platform waarvan alle shuttles werden gelanceerd. Toen we hier tien jaar gelden waren, stond op dat platform de Columbia klaar voor de lancering. We hadden toen mazzel dat er net eentje op stond. Na onze thuiskomst werd de shuttle gelanceerd en bij terugkomst ontplofte deze in de dampkring door dat beschadigde hitteschild…
Na een tijdje te hebben rondgekeken een colaatje en een watertje gedronken en weer de bus genomen. Nu naar het grote Apollo/Saturn V Center. Hier ligt binnen de Saturn V raket. Wat een enorm ding! Verder worden alle Apollo missies hier uitgebreid belicht. Van het fiasco van de Apollo 1 (brand in de cockpit die het leven kostte aan 3 astronauten) tot de Apollo 17. Van alle Apollo’s zijn er uiteindelijk zes daadwerkelijk naar de maan gegaan. Er hebben 12 mensen op de maan gewandeld. Ik blijf dat waanzinnig fascinerend vinden. Ook weer de maanlandingsfilm bekeken en in het commandocentrum een lancering meegemaakt. Na dit bezoek terug naar het Visitor Complex. Daar in de shuttle simulator gegaan waarbij een lancering wordt nagebootst. Je wordt inderdaad rechtop gezet. Veel herrie, trillingen etc, maar de G-krachten vielen gelukkig mee, dus niet misselijk. De G-krachten in Mission Space in Disney waren hoger. Weer een te gekke ervaring. Intussen was het hard gaan regenen en vreselijk hard gaan waaien. Dus rennen naar de giftshop en oppassen niet te vallen op de slippertjes. In de giftshop nog een paar dingen gekocht en de jongens de zo gewenste raketten. De auto gepakt en naar de Astronaut Hall of Fame waar je ook toegang toe hebt. Dit is ook gaaf. Veel gebruikte astronautenspullen, replica-maanstenen, een replica-plaquette die op de maan is achtergelaten. De jongens hebben nog een landing uitgevoerd en een ander digitaal bewegingsspel gedaan. De centrifuge-simulator was gelukkig dicht. Hoefde ik ook niet in de verleiding te komen. Om half 7 liepen we naar de auto en hadden we nog een reisje van 2 uur voor de boeg naar Jacksonville. Onderweg wat gegeten en getankt en om 10 uur kwamen we aan in ons hotel in Neptune Beach, vlakbij Jacksonville, de grootste stad van Florida. Een prima Days Inn.

Groeten uit Neptune Beach

• 25 Juli 2012 - 13:08

Marc:

Zou dat ook graag eens gezien hebben...is en blijft erg fascinerend die ruimtevaart